Thursday, June 10, 2004

Bila Kakak Pula Sakit

Kakak semalam disahkan demam campak selepas tompok-tompok merah mula keluar di mukanya. Patutlah demamnya tak mahu kebah-kebah walaupun Panadol dah habis dua botol. Patutlah sakit tekaknya tak lega-lega juga. Patutlah dia sentiasa mengantuk hinggakan nak rasuahkan dengan mengajak ke kedaipun tidak dilayan.

Jadi apa perlu dibuat? Dulu, Mak Tok yang siapkan semua, cari daun, air penawar, buat bedak sejuk dsb. Sekarang aku yang kena buat semua ni.

Cari pokok semambu, tak susah. Nak mengait daunnya yang susah sebab daun-daunnya tumbuh agak tinggi. Dahan yang berdaun hanya tumbuh pada paras 7 kaki ke atas. Itupun daun yang muda. Daun muda cepat layu, kenalah ambil yang tua. Yang tua, lagilah tinggi tumbuhnya. Mana bisa aku mengait sedangkan tinggi aku ngam-ngam 5 kaki. Mujurlah tuan punya pokok itu tolong kaitkan untuk aku. Agaknya dah berapa ratus orang meminta daun itu kerana dia mempunyai galah berpenyangkuk yang cukup panjang untuk mengait seberapa banyak daun yang dikehendaki.

Kata Mak Timah, daun-daun itu hendaklah diramas dalam air mandian bersama pokok kangkung kampung. Tapi kalau tak ada kangkung tu pun tak apa. Tujuan dibuat air mandian itu adalah bagi mengurangkan miang ruam-ruam campak itu. Minum air kelapa sebab air kelapa akan mengsurfacekan semua ruam-ruam yang degil.

Kata Mak Timah, makan sup ayam kampung. Waduh... mana nak cari ayam kampung? Kat Pasar Malam Sungai Buluh ada, lah. Tapi itu hari Sabtu saja. Belasah ajer ayam bandar.

Kata Mak Timah, makan telur rebus ayam kampung. Itu tak susah cari, tapi... waduh.. harganya 40 sen sebiji?

...dan kakakpun dapat tidur dengan lena selepas dimandikan dengan daun semambu dan meminum air penawar. Tunggulah pulak apa nak jadi pada Danisy.. Minta disimpang dulu.

No comments: