Thursday, July 15, 2004

Kakak

Hari ini Mak Lijah blew the top dengan kakak. Dah lama berkarat dalam hati, akhirnya hari ini terlepas jua.

Sejak akhir-akhir ini kakak kerap menangis dan kuat memaksa berkehendakkan sesuatu. Ini berlaku setiap kali pulang dari IDFR lewat 4-5 petang, dalam keadaan keletihan. Sekecil-kecil barang yang dikehendaki itu harus berada di tangannya pada waktu yang diminta itu juga.

Bila tak keletihan atau mudah diperolehi, dapatlah Mak Lijah belikan apa yang dikehendaki. Tapi sejak akhir-akhir ini, permintaannya makin menjadi-jadi, harus disusuli dengan pemberontakan, dan sejak akhir-akhir ini juga dia makin bersifat malas menyiapkan kerja sekolah. Dia juga mahu kami ikut cara dia dalam apa jua keadaan. Menjerkah adik dan abangnya sudah menjadi tabiat walaupun puas dididik cara yang betul dan beradab untuk berbicara dengan adik-beradik, kami as parent mahupun Kak Putihahnya.

Setiap hari asyik bergaduh dengan adiknya kerana berebutkan sesuatu atau keengganan dia berkongsi barangnya dengan adik mahupun abang. Jarang sekali mahu kompromi. Kalau ada ketika yang dia memberikan sesuatu dengan rela, Mak Lijah rasa macam nak sujud syukur.

Dia juga lupa akan konsep "kakak" yang sepatutnya memahami bahawa adiknya lebih muda dari dia dan memerlukan lebih perhatian. Dulu tidak begitu. Dulu dia rajin melayan karenah adiknya dan bangga membawa gelaran "kakak".

Musykilnya ini berlaku baru-baru ini saja. Dulu dia tidak begitu. Ceria, rajin, jarang menangis dan tak begitu kedekut.

Dan kemuncaknya ialah apabila dia menerima "buah tangan" dari Daddynya hari ini apabila Mak Lijah dah blew the top, mungkin jua dicampur dengan tension kerna kisah Miyarsih yang belum selesai.

What did I do? Where did I go wrong?

I must have been a bad parent.




No comments: