Thursday, July 08, 2004

Serik Al Kisah Pembantu Rumah

Mak Lijah betul-betul serik untuk menguruskan perihal pembantu rumah (lebih mudah menyebut maid) dari Indonesia. Banyak betul perihal mereka ini berlaku yang bersangkut-paut dengan Mak Lijah.

Molanya maid yang ditolong bawa masuk ke Mesia lari dari majikannya. Punyalah tak sedar diri. Gatal pulak tu. Entah Bangla mana yang menggoda, terus ikut saja. Tak sempat seminggu, dah jadi illegal. Padan muka. Rugi saja beribu-ribu ringgit yang dilaburkan untuk membawa dia masuk.

Bila dah dilapor ke polis dan imigresen, majikan kena bayar lagi. Tak ke menyusahkan namanya? Tak cukup dengan itu, si Putihah dapat panggilan dari pompuan Indon mana entah mengugut untuk bunuh dia kerna katanya, "...kalau tidak dijumpa adik aku, nahas ko! Aku bunuh ko!" Bengong betul! Dia yang lari kita pulak yang disalahkan! Dan sipemanggil juga memaki-hamun abang Putihah (yang membantu membawa maid itu ke Malaysia)dengan mengatakan dia penipu dan sengaja menyembunyikan maid itu. Giler betul diorang ni.

Penggantinya dah ada tapi ongkos membawanya ke Mesia enggan ditanggung oleh keluarga sibengong itu. Putihah juga dimaki-hamun dengan kata-kata yang sungguh kesat kerna menyuruh mereka menanggung kos itu. Aku pun jadi kebingungan atas semua ini.

Itu baru cerita yang pertama yang berlaku seminggu yang lalu. Dua hari lepas, kakak Putihah yang bekerja di Taman Tun telah menerima berita buruk yang suaminya telah meninggal dunia. Oleh kerna majikan perempuannya berada di Taiwan dan majikan lelakinya berada di PCC atas urusan rasmi yang tidak membenarkan dia pulang, maka Mak Lijah atas dasar kemanusiaan dan kerna dia ada kaitan dengan Putihah, maka Mak Lijahpun tolonglah menghantarnya ke KLIA.

Esoknya, sedang berkuliah, Putihah menelefon dan memberitahu yang kakaknya tidak sampai di Surabaya mahupun di rumahnya di Jember. Mak Lijahpun menyiasat (atas dasar kemanusiaan juga). Dipendekkan cerita, rupa-rupanya permit kerjanya telah tamat. Aduh! Mana bisa majikannya tidak bertanggung-jawab langsung! Dia masih berada di KLIA dan telah bermalam di situ kerna ditahan oleh Imigresen. Dia telah dianggap illegal dan bakal dimasukkan ke dalam lokap.

Maka Mak Lijah berusahalah dengan penuh kesukaran untuk menghubungi majikan lelakinya. Mujurlah atas bantuan dua orang kawan Mak Lijah, akhirnya dapat jua dihubungi walaupun nombor yang diberikan adalah tidak betul.

Dalam pada itu, si Putihah asyik menanyakan Mak Lijah perihal kakaknya. Mana bisa aku membantu lagi kerna itu adalah tanggungjawab majikannya. Sehingga ke saat ini Mak Lijah tak tahu apa dah jadi kepada kakak Putihah. Moga-moga dia selamat.

Aduuuuuhhhhh....... tensionnya....!!!!

No comments: