Friday, August 06, 2004

Filem Kita Wajah Kita

Suami Mak Lijah terperanjat sakan mengetahui Mak Lijah menonton filem Melayu.

Mak Lijah sendiri heran dengan perubahan itu.

Mak Lijah amat jarang sekali menonton filem Melayu. Menontonpun kerna terpaksa. Semasa mengambil kursus Penerbitan Filem di USM dulu, Mak Lijah dipaksa menonton dan mengkritik Hati Bukan Kristal. Filem itu dikatakan berbeza dari filem-filem Melayu yang sezaman dengannya.

Mak Lijah terpanggil untuk menonton Pontianak Harum Sundal Malam selepas adik Mak Lijah mengklasifikasikan filem itu sebagai 'a good attempt'. Bagi seorang yang anti filem Melayu, komen tersebut amat berpengaruh. Terpanggil jua kerna banyaknya kritikan-kritikan dari pengamal media.

Pun begitu, Mak Lijah hanya memberi 3.5 bintang saja. Itupun kerna attemptnya. Kisahnya sangat menarik tetapi plotnya gagal diangkat untuk mengukuhkan penceritaan. Ada beberapa plot yang tak logik, tapi tak apalah kerna plot itu tidak begitu penting dan tidak memberi kesan kepada plot-plot yang berikutnya. Pendukung karektor, kecuali Rosyam Nor, Ida Nerina dan Nanu, gagal menjiwai watak. Lokasi penggambaran juga terlalu sempit, nampak sangat cuba melindungi kelemahan tidak dapat mencipta lokasi yang lebih real. Solekan juga tidak bersesuaian dengan zamannya. Terlalu tebal dan tak nampak natural.

Namun, Mak Lijah harus puji jua kerna filem itu menyimpang dari genre filem-filem Melayu yang lain. Teknik selitan flashbacknya cukup menarik sehingga berjaya membuatkan Mak Lijah sentiasa tertanya-tanya what really happened?

Komen terakhir Mak Lijah mengenai filem ini ialah bahawa ia tidak cukup menyeramkan. Tapi, Mak Lijah nak juga rekemenkan filem ini untuk ditonton kerna ceritanya menarik.

....dan Mak Lijah tak sabar menunggu Puteri Gunung Ledang semata kerna hero pujaan Mak Lijah berlakon dalam filem itu...jangan marer...


No comments: