Sunday, August 08, 2004

Phenomenon

1 fact or occurance, esp in nature or society, that can be perceived by senses.
2 remarkable person, thing or event.

-Advanced Learner's Dictionay (Oxford, 1994)

Bagi Mak Lijah, yang relevan ialah yang no. 2, dan berwarna itu.

Wabak Akademi Fantasia (AF) itulah yang merebak sekarang ni. Kini ia dah hampir sampai ke kemuncak. Akhirnya keadilan jua yang memihak. Sorrylah kepada mereka yang mengundi kerna simpati kerna itu tidak menjadi. Mak Lijah tak kisah dah siapa yang akan mendapat tempat pertama, kedua dan ketiga kerna bagi Mak Lijah, kesemuanya sudahpun menjadi juara kerna semuanya sangat talented berbanding musim pertama. Memang tough fight kali ini.

Pandangan peribadi mengenai pilihan Mak Lijah (mengikut turutan):

Zahid - he is an original, a true entertainer. Suara yang lunak sekali. Dialah yang paling banyak dicabar bakatnya kerna sering diberi pelbagai jenis/rentak lagu. Pun begitu, setiap lagu dibawa dengan amat baik. Kalau tak dapat no. 1 pun (kerana kurang %), tak apa sebab dia akan jadi terkenal juga.
Kaer - cute. Suara lunak dan power, pandai manipulate nada, macam Vince. Semua kualiti yang baik as a singer ada pada dia, kecuali, performance dia turun-naik saban minggu (on that, I have to agree with Kudsia), itupun mungkin kerna ketidak-sesuaian lagu.
Bob - Suara sangat power.Tak sangka pandai menari. Pun yang paling banyak dicabar bakatnya. Sporting, tetapi tak ada commercial value kerna saiznya. Akan jadi popular juga nanti.
Pilihan alternatif:
Adam - cute, baby face. Suara kureng power berbanding Kaer, Bob dan Zahid. Pandai menari, tetapi terlalu emosional dan sangat takut kalah, tetapi overall, Adam mempunyai commercial value. Akan jadi popular nanti.

Dan yang paling 'terganggu' dengan phenomenom ini ialah Putihah. Pada malam konsert AF, jangan diminta dia membuat apa-apa kerna tiba-tiba sahaja sistem pendengarannya tidak berfungsi. Mulutnya juga akan ternganga sentiasa. Mujurlah sistem pengawalan aliran air liur berjalan baik. Suaranya dah tak dapat dikawal. Gelak mengikik macam tak ada orang lain kat situ. Pada kala itu, dia terlupa siapa majikan, siapa tetamu dan siapa dia, kerna dia akan duduk di sofa seperti tiada siapa yang hadir di kelilingnya dan dunia milik dia.

Minatnya dikongsi dengan pembantu abang Mak Lijah, yang tinggal di Sg. Buluh. Maka mereka akan berbicara mengenai siapa yang akan dan dah keluar,apa yang dikatakan di laman chatting, peratus undian, lagu dsb menerusi talian tetap. Mujur tak ada telefon genggam. Kalau tidak, hotlink memang hot dengan Indons.

Itulah yang dinamakan phenomenom yang bakal berakhir minggu depan.

No comments: