Thursday, February 26, 2004

Lagu Anita Sarawak, "Seksis", telah diharamkan penyiarannya di semua rangkaian radio milik RTM. Alasannya adalah penggunaan beberapa perkataan yang bahasanya tidak boleh diterima, terutamanya, tajuk itu sendiri yang dikatakan tiada dalam kamus. Mak Lijah rasa pelik sebab lagu kempen membeli barangan tulen oleh KPDN disiarkan berulang-ulang kali walaupun perkataan "ori" tidak wujud dalam mana-mana kamus apa-apa bahasapun. Di mana keadilannya? -- sekadar memetik lirik lagu "Seksis".

What do they expect by banning any song? Adakah rakyat Malaysia akan terselamat daripada suatu malapetaka kerana berjayanya larangan penyiaran lagu tersebut?

Pun begitu, Radio Era dan mungkin lain-lain stesen radio swasta tetap menyiarkan lagu itu kerana iramanya agak menarik bagi genre muzik sedemikian. Apa yang lebih menarik? Irama atau lirik? Bagi pengamal-pengamal muzik rasmi (di sini bermaksud yang latarbelakang akademiknya muzik), dua-dua harus seiring. Untuk menang dalam sesuatu pertandingan, kedua-duanya harus saling melengkapi. Ini bermakna, kalau nak menang di hati pengadil rasmi yang tidak pernah sampai 10 orang, kedua-duanya mesti sama kuat. Betul ke? Tapi bagi pendengar biasa, yang pertama "ditangkap" ialah irama. Populariti lagu ini dinobatkan oleh berjuta-juta orang, berbanding pengadil-pengadil rasmi yang tak sampai 10 orang itu.

Semasa lagu "yellow submarine" oleh beatles menjadi hit suatu ketika dulu, ada tak rakyat malaysia pikir pasal lirik dia? irama lagu itu sungguh sedap didengar. Pada pendapat Mak Lijah, kalau nak mengharamkan sebarang lagu, biarlah kerana halatuju lirik, bukan kerana bahasa. Fungsi lagu komersil bukan untuk mendidik, tapi hiburan semata-mata. Kalau nak diharamkan lagu, lebih banyak lagu orang putih yang harus diharamkan kerana liriknya bersifat prejudis, berunsur seks, warna kulit, keganasan dan pelbagai lagi yang berunsurkan negatif.

Jangan padamkan ciptaan anak tempatan...

No comments: