Wednesday, February 25, 2004

Menjadi dewasa

Kawan saya berpendapat bahawa walaupun manusia dah matang, tapi sifat kebudak-budakan tu tetap ada. Cuma tersimpan di belakang. Bila tiba waktu yang sesuai, dengan persekitaran yang merangsangkan, dia akan keluar dengan sendirinya. Saya sangat-sangat setuju dengan pendapatnya kerana ini pasti berlaku terutama sekali apabila bertemu dengan kawan-kawan lama yang berkongsi pengalaman dan kenangan pahit/manis bersama. Perlakuan ini diterima dengan senang hati dan hati yang terbuka.

Cuma ada kalanya ada yang terbawa-bawa sifat itu yang sama sekali tidak boleh dikeluarkan kerana ia menyakitkan bagi orang dewasa dan tidak sesuai lagi pada usia ini.

Orang-orang politik juga selalu bersikap kebudak-budakan. Bila ada apa-apa acara bersama rakyat, YB-YB akan turun padang dan sama-sama bermain tarik upih, kala panjang, dan sebagainya. Perlukah dibudak-budakkan YB itu untuk memenangi hati rakyat? Ini adalah persoalan universal bukan bermakna tidak bersetuju. Cuma musykil.

Melihat anak-anak membesar di depan mata adalah pengalaman yang begitu mengasyikkan. Sesekali akan terfikir, apa akan jadi kepada mereka apabila mereka dewasa nanti. Betulkah cara kita mendidik mereka untuk menjadi dewasa yang berguna? Hidup hanya sekali, jika tersilap langkah, terimalah padahnya, bukannya vcd player yang boleh pause dan rewind. Kita tak pernah menjadi ibu/bapa. Semuanya berpandukan bagaimana ibubapa kita mendidik kita dulu, apa yang kita sendiri rasa patut kita didik dan sedikit-sebanyak apa yang persekitaran kita praktikkan. Tapi betul kah apa yang kita buat tu? Siapa yang tahu?

Buat Affan yang menyambut ulangtahun ke 11 pada 15 Februari nan lalu, semoga didikan mama dan daddy menjadi bekalan yang cukup.

No comments: