Friday, February 27, 2004

Oh..negeriku

Bila ada peluang sikit sajapun, Mak Lijah akan berusaha juga untuk balik ke negeri Mak Lijah, ke kampung halaman yang aman damai tu. Walaupun jauh, tapi di penghujung jalan itu, Mak Lijah akan tersenyum puas dengan pemandangan dan udaranya yang nyaman.

Mak Lijah meninggalkan negeri itu lebih kurang 30 tahun nan lalu untuk merantau bersama ayah yang berkhidmat untuk negara. Sejak dari itu, pulangnya ke negeri itu adalah untuk bercuti sahaja. Sejak dari waktu itu hingga kini, kemajuan di sana masih perlahan...amat perlahan. Lampu trafik pertama di ibunegerinya hanya mula ada kira-kira 12 tahun lepas. Kedai-kedai baru hanya mula dibina kira-kira lapan tahun lepas dan jalan-jalan baru mula rancak dibuat dengan giatnya sejak lima tahun lepas sahaja. Oh negeriku....Negeri yang banyak mengeksport brain, kata seorang yang ternama.

Kuih-kuih yang dijual, masih lagi ada bernilai 10 sen sebiji. Tiada langsung yang 3 seringgit. Nasi lemak bungkus basic masih ada yang 20 sen satu, sekali-sekala ada juga yang 50 sen. Kalau teringin nak makan sup kaki lembu, pergilah beli kaki lembu tu kat nat Sabtunya di Balai Baru yang harganya di antara RM4-RM5, sekaki lembu, bergantung kepada S, M atau L. Putu mayam yang gebu-gebu, panas-panas... tak susah nak cari macam kat KL ni. Kalau nak laksa, sepinggan penuh hanyalah seringgit. Kenyangnya sampai ke esok. Semuanya sedap-sedap belaka.

Setiap kali Mak Lijah ditanya Mak Lijah ni orang mana, Mak Lijah akan beri mereka 3 peluang untuk meneka terlebih dulu. Namun... tak pernah walau sekalipun ada yang menjawab dengan tepat, kali pertama, kedua, dan ketiga. Kenapa yek? Kenapa negeri itu langsung tak masuk dalam tekaan mereka?

Mata Air, Arau nak pi Jejawi
Bukit Chuping, dekat To' Kayaman
Padang Besar, tetap Beseri
Namun di hati hanyalah Santan


Oh negeriku... Perlis Indera Kayangan..

No comments: