Wednesday, February 16, 2005

Moga

Membesarkan anak-anak ibarat melihat ikan dalam akuarium. Kita boleh memegang ikan itu tetapi dengan kesukaran kerna kelicinan kulitnya dan menyebabkan ia merasa kelemasan. Bukan mudah bukan?

Mak Lijah berpendapat, kita harus 'pegang' anak-anak selama yang mungkin. Biar mereka bergantung hidup dengan kita supaya mereka tahu bahawa ibubapa adalah landasan mereka, namun pada masa yang sama mendidik mereka berdikari dalam ikatan kekeluargaan yang kukuh. Dengan cara ini, mereka tidak mudah terpesong dan terikut-ikut dengan pengaruh yang mengerikan. Pun begitu, Mak Lijah juga berpendapat, dalam membentuk identiti, biarlah kita ibarat bermain layang-layang. Lepaskan ia untuk melayari angkasa dan tariklah talinya bila ia jauh, tapi awas! Jangan terlalu jauh... Tak terkejar nanti.

Selamat ulangtahun ke 12 buat Affan yang mencecah usia itu pada 15 Februari yang lalu. Moga tabah dan bijak meniti kehidupan yang dihiasi dengan cabaran dan dugaan. Moga tidak dilupai mama ini yang sentiasa mendoakan kejayaan buatmu.

No comments: