Tuesday, February 08, 2005

Obersi-Epilogue

Akhirnya setelah lima setengah jam berada di atas pesawat yang tidak bergerak-gerak, pengumumanpun dibuat bahawa penerbangan ditunda ke pagi esok dan semua penumpang akan ditempatkan di Hotel Hilton di airport itu. Teringatlah Mak Lijah tentang tragedi pesawat SIA yang terhempas di Hong Kong yang berlaku dua bulan sebelum itu kerana Ketua Pramugara memberitahu Mak Lijah bahawa pesawat itu mengalami kerosakan teknikal dan juruterbang tidak mahu langsung berkompromi dengan risiko. Sebab itulah penerbangan ditangguhkan supaya alat ganti dapat dibawa dari London pada malam itu juga.

Mak Lijah berbuka dengan kurma yang dibekalkan oleh pramugara tadi, di tepi sebuah lif, dalam perjalanan ke hotel Hilton. Kami kemudiannya djamu dengan pasta berkuahkan sos tomato yang pekat (again!) di coffee housenya. Pada kira-kira pukul 11.30 malam itu, Mak Lijah memesan bubur oat dari room service kerana dah tak kuasa nak makan Indomie lagi. Setelah menabur the last pieces of serunding yang ada, maka bersahurlah Mak Lijah pada pukul 12.30 pagi.

Pukul 5.30 pagi, berjalanlah lagi dalam kegelapan dan kedinginan ke terminal dan akhirnya pesawat berlepas pada jam 7.30 pagi itu. Oleh kerana pesawat terbang melawan matahari terbit, maka Mak Lijah pun berbukalah pada kira-kira pukul 3.30 petang dengan aiskrim Haargen Daz (entah apa ejaannya) perisa cokelat, kegemaranku.

Mak Lijah tiba di KLIA pada suatu hari yang nyaman dalam kerimasan baju tebal yang dipakai sejak di Palermo lagi. Syukur selamat tiba. Harap-harap tak perlu berpuasa di luar negara lagi....

No comments: