Tuesday, February 08, 2005

Obersi III

Di subuh yang bening dan suhu mencecah 0 darjah celcius, Mak Lijahpun melangkah dalam kegigilan ke dalam bas untuk dibawa ke terminal sebaik tiba di airport Rome. Serik sungguh rasanya berjalan dalam musim sejuk sebegitu sebab Mak Lijah ni jenis yang tak tahan sejuk.

Habis satu airport Rome Mak Lijah teroka untuk membunuh masa, kata orang putih. Agak canggih jugalah airport barunya (ketika itu) jika dibandingkan dengan airport Berlin, Geneva, Amsterdam, Madrid dan lain-lain lagi airport di bandar-bandar Eropah.

Tiba masanya, Mak Lijahpun menaiki pesawat Malaysia dengan separuh rasa kelegaan. Pun begitu, pesawat tidak juga bergerak-gerak setelah lebih 45 minit pintu ditutup.

Tidak berapa lama kemudian, pesawatpun mula mengundurkan badannya. Aaah... akhirnya! Mungkin ada orang lambat kut, fikir Mak Lijah. Tetapi, sebaik saja berundur dalam kira-kira 500 meter, tiba-tiba, pesawat terhenti. Aik? Apa lagi?...dan pesawat masih dalam keadaan begitu for the next three hours. Mat-mat dan Minah-minah Saleh mula kelihatan restless. Ada yang minta wain, minta untuk merokok, minta untuk turun pesawat dan berulang-ulang kali bertanya apa yang sedang berlaku. Jenuh jugalah pramugara dan pramugari melayan karenah mereka. ...dan jenuh juga Mak Lijah dilayan oleh pramugara kerana pada ketika itu, hanya ada lima orang di kelas bisnes. Macam-macam yang diberi, roti, kuih, kacang, cokelat, aiskrim... pun begitu, Mak Lijah sedang berpuasa. Simpan ajerlah semua itu.

Mak Lijahpun sambung tidur untuk kali ke dua.

No comments: