Friday, May 06, 2005

Dia Ibuku

Kalau Ayah dengan mottonya, "Do your best, leave the rest to God.", Emak pula dengan mottonya, "Berani kerana benar."

Memang kedua-dua motto ini Mak Lijah adopted sejak dulu lagi. Mungkin sebab itulah Mak Lijah jadi macam ni.

Emak dilahirkan sekampung dengan Ayah, in fact, jarak rumah Ayah dengan Emak sebelum mereka kahwin hanyalah 50 meter. Jodoh mereka telah diatur sejak mereka kecil kagi kerana kedua-dua Wan Mak Lijah adalah rakan perniagaan. Pun begitu, ternyata hidup mereka tetap bahagia walaupun dikatakan arranged marriage. Tapi Mak Lijah rasa, tentu mereka berdua bercinta juga dulu. Kalau tidak, masakan ada kata-kata romantis di belakang gambar Ayah masa muda remaja dulu (gambar itu dari Ayah kepada Emak)? Kini, usia perkahwinan mereka telahpun mencecah jubli emas.

Emak adalah simbol wanita cekal. Berbanding Ayah, Emak dibenarkan menyambung pengajiannya di Sekolah St. Georges Girl's School di Pulau Pinang. Berbanding Wan sebelah Ayah, Wan sebelah Emak lebih bersifat terbuka terhadap pelajaran anak-anaknya. Sebab itulah Emak satu-satunya anak Wan yang boleh membaca dan menulis rumi dan juga berbahasa Inggeris dengan baik. In fact, Mak Lijah mula belajar Bahasa Inggeris dari Emak, bukan di sekolah. Dan mungkin kerana faktor pendidikan itu juga agaknya Wan mengalihkan segala hartanya kepada Emak sebelum dia meninggal.

Begitu banyak dugaan yang ditempuhi. Beliau terlalu sabar dengan tingkah laku ayah yang nyata begitu cerewet dan tegas dari segala segi, terutamanya makan minum dan pakaian Ayah. Emak juga terlalu sabar dengan anak-anaknya, terutamanya Mak Lijah, agaknya.

Emak pernah terpaksa dibedah seketika dulu dan waktu itu, kecintaan Ayah terhadap Emak terserlah apabila Ayah melarikan diri dan menitiskan air mata kerana kerisauannya terhadap pembedahan itu. Syukurlah Emak sihat selepas itu.

Kepada Emak, Selamat Hari Ibu, semoga berbahagia selalu di samping ayah dan tabah menghadapi dugaan. Sayang Emak.

No comments: