Wednesday, May 25, 2005

Ibu Mertuaku

I guess Mak Lijah will continue to be surprised occasionally by ibu mertuaku. Dan Mak Lijah will never stop in the quest of understanding her character.

Mak Lijah akui amat terkejut semasa mula-mula menjadi anggota keluarga Pak Lijah. Actually, masih lagi terkejut jualah. Latarbelakang Mak Lijah dan keluarga ibu mertua (ini bermakna, Pak Lijah sekalilah) memang amat jauh berbeza. It took me quite a while to understand her and the entire family sebab family value keluarga Pak Lijah dan family value keluarga Mak Lijah amat berbeza.

Ibu mertua Mak Lijah pandai dan rajin memasak. Mak Lijah banyak belajar resipi baru dari dia. Most of the time, Mak Lijah akan cuba memasak sendiri resepi dia, tapi, kalau yang sedikit teknikal tu, Mak Lijah hanya memendam rasa and at the same time hoping dia akan dapat ilham nak memasak menu itu one day.

Ibu mertua Mak Lijah juga rajin mengemas dan tak reti duduk diam. Kalau kami sekeluarga balik sahaja ke Pahang pasti dia akan sibuk memasak dan mengatur tempat tidur supaya kami dapat tidur dengan selesa.

Kini dia berada di rumah kami, dan aktiviti dia setiap hari ialah menyapu daun-daun mempelam dan rambutan kering setiap pagi, suatu aktiviti yang pasti dia buat bila di rumahnya sendiri. Cucu-cucunya pula cukup excited bila nenek ada kat rumah kami sebab dapat attention yang luar biasa. Mulalah naik lemak anak-anakku....

1 comment:

Anonymous said...

Entah lah mak lijah...ibu mertua maklijah suka sangat datang umah mak lijah..sayang sangat dia kat anak-anak mak lijah..kalau ajak datang kl sure nak duduk rumah mak lijah lelama..rumah gue sehari dah mcm nak naik ketuat kat kaki dia..alasannya..ermm..pening duduk tetinggi..kekadang gue bengang jugak bila dia taknak duduk lama...tapi nak buat mcm mana..orang tua..dan gue dah faham sikap dan cara dia...gue tahu apa yg dia tak suka dan apa yang dia suka...dan cucu yang paling dia sayang ialah abg anak mak lijah...ingat lagi masa dulu..lepas pak lijah kata nak bawa abg balik kl..dia menangis..dan selalu menyendiri..kesian dia..gue ada jugak pujuk..kata abg kena sekolah kl..kat pahang sapa nak tengokkan..boleh dia kata."aku kan ada..kalau dia takder baik aku duduk rumah orang tua"..hahhaha..gue gelak dalam hati..dan sampai sekarang kalau gue balik kg..dia akan tanya "affan bila nak balik kg" sampai bini gue pun pelik...cucu punya banyak abg jugak dia tanya..tapi sejak dua menjak nie..sejak abg dah besar..gue tengok abg tak manja dengan dia..mungkin malu kot..erm..tapi aci potong jari...kalau mak lijah ajak mamak pergi kl..sure dia nak..memang tiada alasan org nak mencuri kain batik dia..org curi antena astro dia..atau rumah masuk anai-anai..bagi jer alasan kata anak-anak maklijah dok tanya bila nenek dia nak datang..especially abg..hahahahhahaha