Monday, March 01, 2004

Imej

Susah nak jaga imej. Lebih susah kalau individu tu dikenali ramai...dan tersangatlah susah kalau itulah yang difikirkan sepanjang masa. Apa itu imej? Bagi Mak Lijah, (dalam konteks imej diri, sebab imej juga merujuk kepada perkara lain) "imej" adalah penyesuaian status dengan penampilan dan tingkah-laku diri.

Ada banyak cara orang menjaga imej. Siti Nurhaliza terpaksa mengawal cara dia menguap dan sendawa kerana menjaga imej dia sebagai seorang personaliti yang dikenali. Bagaimana pula Normala Samsudin menjaga imej dia?''

Politikus pandai memainkan imej di mata penyokongnya. Tapi bila ke luar negara, masya-Allah... Mana pergi imej tadi? Pun begitu bukanlah semua politikus sedemikian, mungkin 89 peratus sahaja.

Bagaimana KSU-KSU atau KP-KP atau lain-lain jawatan setaraf menjaga imej? Mungkin dengan mengamalkan lebih banyak "tidak", iaitu tidak ke Cafe untuk minum pagi atau makan tengahari, tidak bercakap dengan M48 ke bawah, tidak memandu sendiri ke pejabat, tidak menarik sendiri kerusi untuk duduk, tidak bercakap banyak, dan pelbagai lagi tidak yang sesuai dengan jawatan beliau.

Ada juga yang menjaga imej dengan tidak menanya sesuatu soalan di khalayak. Takut soalan itu mengganggu imejnya. Jadi soalan itu akan ditanya kemudian apabila tidak ramai orang atau pada masa lain yang dirasakan sesuai. Itupun dikatakan jaga imej.....

No comments: