Friday, January 28, 2005

Obersi II

Maka berangkatlah kami sekapal ke Parlemo, Sicily dengan keluarga Melayu tadi duduk nun jauh di belakang. Tekak Mak Lijah berasa semakin perit sekali kerna kehausan.

Sesampai di airport Parlemo, Mak Lijah disambut oleh wakil sebuah pertubuhan perniagaan Malaysia yang memang Mak Lijah kenali dan juga Ketua Eksekutif beliau. Mereka memberi sambutan yang sungguh baik dalam kedinginan musim luruh di Eropah. Keluarga Melayu tadi turut diberi sambutan yang sama dan Mak Lijah diperkenalkan kepada mereka oleh wakil pertubuhan itu. Rupa-rupanya Dato' berkenaan mewakili ahli perniagaan Malaysia dan merupakan peserta delegasi Malaysia ke persidangan yang diketuai oleh pejabat Mak Lijah.

Mak Lijah bersahur dengan Indomie campur serunding di bilik hotel yang sempit, manakala berbuka dengan buah zaitun dan secawan kopi panas Itali. Indomie direndam dalam air suam-suam kuku yang diambil dari shower bilik air. Yuck! Semoga Allah menerima amalan Mak Lijah pada ketika itu kerna Mak Lijah tidak dapat memastikan arah kiblat dengan tepat untuk bersolat.

Setiap kali lepas kembali dari persidangan (dan berbuka ala kadar), Mak Lijah dibelanja makan malam di restoran makanan laut oleh wakil-wakil pertubuhan tadi. Lazatnya menikmati ikan segar yang digrill. Ada sekali tu, disebabkan kemaruk nak makan nasi, Mak Lijahpun meminta risotto. Apa yang Mak Lijah dapat? A rice dish made of short fat (almost round) grain of rice in thick tomato sauce. Yuck!

Suatu hari, Mak Lijah berjumpa dengan keluarga Melayu itu di sebuah bakery. Setelah puas membelek segala roti yang ada di situ, akhirnya Mak Lijah jumpa satu sahaja roti yang tidak mengandungi lard. Rotinya keras tapi, tak apalah, janji dapat mengisi perut waktu sahur nanti. Ketika beratur, Mak Lijah melihat Dato' tadi hendak membeli roti yang mengandungi lard (bungkusan roti itu tertulis kandungannya dalam bahasa Inggeris), yang Mak Lijah awal-awal lagi kembalikan ke raknya. Lalu Mak Lijahpun memberitahu dia, dengan niat yang baik, bahawa roti berkenaan mengandungi lard dan Mak Lijahpun tunjukkan pada dia di mana tertulisnya perkataan itu. Kemudian, Dato' itu bertanya kepada cashier itu (yang tidak mengerti Bahasa Inggeris), "This bread has got lard?"

Mak Lijah terus beredar selepas itu tanpa ingin mengetahui apa yang berlaku berikutnya.

http://www.sicilian.it/province.cfm?provincia=pa&p=palermo

No comments: