Sunday, June 26, 2005

Happy Birthday, Kakak!

Ada yang kata Kakak is Mak Lijah's replica. Mak Tok pun kata lebih kurang macam tu, except Kakak is a little bit thinner. Kakak stopped taking susu semasa umur dia setahun lagi. Entah kenapa, dia lebih minat minum Ribena daripada susu yang lebih banyak zat-zatnya. Sebab itulah agaknya dia kurus sedikit.

Kakak dilahirkan pada pukul 3.34 petang pada 25 Jun 1998 di Pusat Pakar Utara (ketika itu), Alor Setar, dengan berat hanya 2.85 kg dan panjang 49 cm.

Dengan itu, semalam, Kakak menyambut ulangtahunnya yang ke tujuh. Dah besar panjang anak dara Mak Lijah ni, rupanya. Kakak ni seorang yang manja orangnya, sesuailah statusnya sebagai seorang daughter. Tak seperti Danisy, Kakak suka orang membantu dia, dan mahu sentiasa diberi perhatian. Pun begitu dia independent bila menyiapkan kerja sekolah. Berbanding Abang, Kakak rajin membuat homework tanpa perlu disuruh-suruh. Mengajipun dia agak laju berbanding Abangnya.

Dari sejak Kakak kecil lagi Mak Lijah suka "menghias"dia. Maklumlah, budak perempuan... banyak "hiasannya". Akibatnya kini, dia suka berhias. Pantang nak pergi outing, pasti mahu bibirnya diwarnakan. Semasa rambutnya panjang dulu, dia selalu minta rambutnya diikat dengan hairclip atau hairpin yang berwarna-warni dan berbagai fesyen. Kalau bab baju, tak payah cakaplah.. Pasti nak yang matching atau yang fashionable jer. Baju kurung Kakak memang highly utilised sebab dia gemar berbaju kurung. Harap-harap dia akan terus gemar berbaju kurung kerana Mak Lijah makin seriau melihat anak-anak dara sekarang ni makin sikit kain yang menutup badan mereka sehingga kelihatannya subang di pusat. Oh ngerinya...

Selamat ulang tahun ke tujuh, Kakak. Semoga Mama sempat melihat Kakak membesar untuk menjadi wanita yang berjaya dan solehah beriringan.

1 comment:

Anonymous said...

ini kau kata kurus...mana baju kurung kakak. memang kebanyakan remaja di bandar sekarang lebih kebaratan dan makin meninggalkan pemakaian baju kurung, baju resmi orang melayu dan sekaligus orang islam.