Friday, January 21, 2005

Aku dan Nescafe

Sebelum menulis di blog ini tadi, Mak Lijah membancuh segelas nescafe berais. Masuk yang ini, dah 5 gelas nescafe Mak Lijah minum hari ini.

Nescafe semacam memberi ilham untuk Mak Lijah menulis. Sekarang ini Mak Lijah sedang bertungkus-lumus menghabiskan term paper untuk dihantar hari Isnin nanti. Powerpoint presentation, belum buat lagi.

Semasa Mak Lijah menuntut di USM dulu, Mak Lijah berasa sukar untuk belajar pada lewat malam kerana tiada nescafe untuk dihirup dan tiada ais untuk menyejukkannya. Masa tu, Mak Lijah tinggal di Desasiswa Permai.

Semasa Mak Lijah berada di Madrid tiga tahun lalu, setiap malam Mak Lijah akan turun ke bar hotel untuk menikmati kopi Sepanyol yang sungguh enak rasa dan baunya. Ketika bersahur di airport Madrid bersama roti nan yang lazat, sempat juga Mak Lijah membeli nescafe (buat kali terakhir sebelum pulang ke Malaysia) di vending machinenya dan menikmati aromanya yang sungguh enak. Terfikir juga Mak Lijah, kenapa nescafe di vending machine kat Malaysia tidak selazat itu.

Itu dulu. Bila nescafe memperkenalkan kopi Arabicanya, Mak Lijah dah kurangkan intakenya kerna Mak Lijah kurang menggemari rasa dan bau barunya. Jenuh Mak Lijah mencari alternatif yang sesuai. Indocafe, Moccona, Kopiko, dsb telah dicuba namun tidak memenuhi citarasa Mak Lijah. Pun begitu, baru-baru ini, Mak Lijah terjumpa botol nescafe yang bertulisan asing. Ia bukan nescafe yang selalu dilihat, tetapi kertas pembalutnya berwarna keemasan dan berbahasa Sepanyol. Mak Lijahpun mencubalah. Amboi lazatnya. Sekarang Mak Lijah dah ada alternatif, maka intake nescafe pun kembali seperti dulu. Kalau tak bernescafe sehari, rasa semacam pulak...

No comments: