Monday, January 03, 2005

Ala...manda!

Akhirnya Mak Lijah berpeluang jua berkunjung ke situ hari minggu lepas. Ramainya manusia. Tempat parking dalam bangunan ada, tapi orang berebut-rebut nak menghias jalan dengan trafik kat luar. Kenapa, yek?

Yang Mak Lijah meng"Ala....manda"kan kat tempat tu ialah kerana sikap segelintir orang kita yang sungguh memalukan.

Semasa di Carrefour, memang Mak Lijah beratur untuk membayar dengan troli yang serong sedikit kedudukannya, kerana Mak Lijah datang dari bahagian fresh mart. Dek kerna kesempitan ruang, maka Mak Lijah tak dapat nak membetulkan troli Mak Lijah supaya queue itu lurus. Sedang dok melangun menunggu giliran untuk membayar, datang seorang lelaki ini dengan trolinya dan mendekati sangat rapat ke troli Mak Lijah. Makin pendek queue di depan, makin agresif pergerakannya untuk mengambil-alih tempat Mak Lijah. Aik? Apa dah jadi? Akhirnya dia berjaya juga "memotong" kedudukan Mak Lijah kerna Mak Lijah tidak begitu agresif untuk bertindak balas. Malu ah dong? Dah dewasa macam ni pun nak buat perangai macam tu?

Nak dijadikan cerita, tiba-tiba cashier di sebelah dibuka. Apa lagi, Mak Lijahpun tolaklah troli ke cashier tu dan menjadi yang pertama membayar di situ, sekaligus "memotong" kembali mamat tadi. Mak Lijah memberikan dia senyuman sinis (macam kawan Mak Lijah yang sorang tu) sambil berlalu.

Alahai...manda....
Alam anda!

No comments: