Sunday, April 24, 2005

Big Baby

Mak Lijah jarang bercerita mengenai Danisy. Nama lengkap dia ialah Danisy Eisyraf (pronounced as Danish Ishraf). Walaupun Mak Lijah, Daddy, kakak dan kak Putihah sering memanggilnya Adik, dia tetap membahasakan dirinya Danisy jua. Manakala Abang tetap memanggilnya Danisy kerna baginya, gelaran adik hanyalah untuk kakak Danisy.

Danisy is such a big baby. Selain kerana faktor dirinya yang paling muda dalam keluarga, kami memanggilnya big baby kerana dia masih minum susu dari botol dan memakai pampers. Pak Tok dan Mak Toklah yang rajin melayan keletahnya kerana Danisy terkenal dengan keramahan dan kekelentongannya. Dia pandai memutar-belitkan kata-kata orang.

Pernah sekali Mak Lijah membelikan baju tidur yang mempunyai gambar Power Rangers (Power Rangers, Robots dan Spiderman adalah kegilaannya kini). Danisy insisted that dia nak pakai juga baju Power Rangers baru itu. Oleh kerana hari masih pagi lagi, Mak Lijah katakan bahawa baju itu adalah baju tidur dan hanya akan dipakai malam nanti. Sejenak dia terdiam dan berfikir hujah balasnya. Tahu apa katanya (dalam bahasa Melayu, bukan seperti anak ayah dalam
http://www.kisahdengananak.blogspot.com/ )?

"Bukan...Ini bukan baju tidur. Ini baju bangun."

No comments: