Wednesday, April 20, 2005

Geografi Malaysia Diubah?

Baru-baru ini kita dikhabarkan bahawa siput kepah telah muncul dengan banyaknya di Kuala Kedah. Kerang juga dilaporkan muncul dengan banyaknya di suatu tempat lain. Sebelum itu, timun laut banyak tersadai di Port Dickson.

Semasa Abang kedua Mak Lijah berkunjung ke rumah Mak Lijah baru-baru ini, kami ada membicarakan perihal fenomena ini. Kawan abang Mak Lijah yang belajar oceanography di Milwaukee bersamanya dulu memberitahu bahawa fenomena ini bermakna bahawa suhu lautan semakin panas. Punca kepanasan, biasanya adalah kerana aktiviti lapisan bumi yang memberi tindakbalas terhadap suhu air laut. Dalam kata lain, aktiviti yang menjurus kepada pengaktifan gunung berapi.

Apa yang lebih menarik katanya, Gunung Tahan di Malaysia pernah disenaraikan sebagai gunung berapi. Dalam pengajian kawan abang Mak Lijah, Gunung Tahan dikatakan pernah memuntahkan laharnya pada tahun 1880an. Fakta ini dinyatakan dalam dokumen-dokumen akademik di Amerika. So what happened to Malaysian geography... or history? Did we miss something(s), somewhere?

Kalau betullah fakta tu, patutkah kita berasa risau, kerana gunung berapi yang dikatakan dah lama tak 'memanaskan periuk'nyapun dah mula naik suhunya? What about Gunung Jerai? Bentuk tu dah iras-iras. Hmm.... Marilah kita risau sama-sama....

No comments: