Tuesday, October 18, 2005

What a way to start the day. Subuh ni, Mak Lijah blew the top, again. Rasanya puasa hari ni, tinggal lapar sajalah.

Kakak buat perangai lagi. It was just a small thing. Dia cuma tak nak gosok gigi, tapi protesnya keterlaluan. Diperonyok-peronyoknya baju kurung sekolah dia. Habis Daddy's shaver, berus gigi, ubat gigi, dilemparnya. Tak cukup dengan tu, lepas gosok gigi ala kadar sebab nak tunjuk kedegilannya, dibalingnya pula pencil case dan pencil colour dia. Mana Mak Lijah tak marah?

Semalam Mak Lijah menjahit name tag dan lencana pada baju kurungnya yang comel itu. Later, Mak Lijah mengasah pula setiap batang pensil dalam pencil casenya dan setiap batang colour pencil Kakak untuk persediaan dia ke sekolah pagi ini.

Mak Lijah tak send her off pun, masa van datang untuk menjemput Kakak, walaupun Kakak memanggil Mak Lijah dari bawah. Mak Lijah sangat berkecil hati dengan perangai Kakak sejak akhir-akhir ini, tapi selaku Mama, siapa yang boleh memujuk? Pandai-pandailah...


Ya Allah Ya Tuhanku, berilah aku kekuatan dan petunjuk untuk aku mendidik anak-anakku.
Ya Allah Ya Tuhanku, berilah aku ketabahan dalam memimpin anak-anakku di jalan yang sebaik-baiknya agar mereka menjadi umat yang dikasihi olehMu.
Ya Allah Ya Tuhanku, cekalkanlah hatiku dan penuhkanlah ia dengan kasih-sayang yang melimpah-ruah agar aku dapat menjadi ibu yang tak pernah gersang mengasihi anak-anaknya.
Amin.

No comments: