Tuesday, March 09, 2004

Antara KITA dan KAMI

Ramai yang keliru antara KITA dan KAMI. Kekeliruan ini sudah merebak sehingga telah diterima sebagai betul. Salah penggunaan akan membawa salah penafsiran.

Kalau seorang wanita berkata kepada teman lelakinya, "Kita kena beli gincu baru." Bahaya tu. Adakah teman lelakinya juga memakai gincu?

Tetapi kalau seorang budak lelaki berkata kepada ustazahnya, "Kami akan menang dalam perlawanan kali ini." Itu betul.

Penggunaan KITA lebih digunakan kerana ia bernada lembut, tidak bersifat ke'aku'an sedangkan KAMI bernada individualistik kerana hanya bercakap mengenai mereka saja.

Semasa Mak Lijah berkarya di USM dulu, Mak Lijah ditegur kerana penggunaan "Kita" semasa melaporkan suatu wawancara. Beliau menegur kerana katanya, yang diwawancara itu bukan wakil rasmi institusi pendidikan itu. Namun, Mak Lijah tetap dengan pendirian Mak Lijah kerana laporan tersebut dibuat secara verbatim di mana Mak Lijah menggunakan pembuka kata "..." semasa menulis. Begitulah kekeliruan.

Begitulah juga dalam setiap sidang media yang disiarkan. Mereka akan sering berkata, "Kita sedang menyiasat kes tersebut." Adakah ini bermaksud wartawan dan penonton juga turut terlibat dalam siasatan itu? Begitulah kekeliruan.

Sekian, kelas bahasa untuk hari ini.

AKU, KAU BERBEZA

No comments: