Friday, March 05, 2004

Standard

Bangga juga Mak Lijah semalam bila suami memuji kelazatan lauk kegemarannya yang dimasak Mak Lijah. Bangga sebab selama ni katanya, hanya ibunya saja yang pandai masak lauk tu. Dulu Mak Lijah juga diuji oleh adiknya bila Mak Lijah memasak ayam masak merah. Katanya sedap SEPERTI yang dimasak oleh si polan tu.

Mestikah kita menentukan sesuatu standard itu bersandarkan kepada hasil orang lain? Mesti! Mesti sebab kita tak tahu sesuatu itu bagus sehingga kita melihat sesuatu yang buruk. Mesti ada unsur perbandingan.

Pun begitu kita perlu berhati-hati. Standard di mata barat hanyalah untuk meletakkan gelas kaca di antara kita dan mereka. Kita perlu memecahkan kaca itu. Kita perlu buktikan kaca yang pecah itu boleh menikam mereka kembali. Kita perlu buktikan bahawa standard kita juga setanding. Bagaimana kita nak buktikan standard itu kalau kita mengikut resmi katak dalam peribahasa? Dalam peribahasa itu, jika dikaji, katak hanya dapat melihat dalam jarak 7-8 cm radius (bergantung kepada saiz) di sekelilingnya saja. Sedangkan di luar sana adalah sebuah lapangan yang keluasannya adalah infiniti.

Kesimpulannya, Mak Lijah bukannya pandai sangat memasak. Mak Lijah masak ikut standard Mak Lijah saja. Sekadar cukup kenyang sudahlah....

No comments: