Tuesday, March 02, 2004

Hujan dan Kawan

Hari ni tak hujan. Panas terik. Tapi pagi semalam hujan. Trafikpun hujan juga. Mak Lijahpun teringat masa modul OBS, masa solo camping. Hujan turun dari malam sampai ke pagi. Ada camp pun tak guna.

Mak Lijah juga tak boleh lupa hujan di rumah panjang di Sarawak. Ketika hujan gerimis di malam buta Mak Lijah berjalan balik sorang-sorang ke tempat penginapan kerana dah terlalu letih dengan aktiviti malam tu. Sedang nyenyak Mak Lijah tidur, tiba-tiba terdengar suara kuat kawan Mak Lijah berkata-kata sesuatu kepada seorang lagi kawan di bilik sebelah. Mak Lijah hairan kenapa dia bercakap terlalu kuat. Esoknya barulah Mak Lijah tahu sebabnya. Rupa-rupanya dia terlalu kenyang minum semalam tu.

Di tengah lautpun Mak Lijah terkena hujan dan ribut. Kayuh kuat manapun tak bergerak perahu tu. Mak Lijah tak sudah-sudah bengang kerana dibuat main-main jer nyawa orang. Mujurlah Mak Lijah dikelilingi oleh kawan-kawan yang memberi semangat. Sememangnya kawan-kawanlah yang menjadi pendorong yang kuat. Kawan-kawanlah yang menjadi tempat merujuk dan merajuk. Kawan-kawanlah tempat nak berkongsi rahsia, meluahkan perasaan marah, sedih, gembira dan segala emosi yang ada. Kawan-kawanlah yang selalu kita minta tolong dan menolong.

Kalau terasa nak minum teh tarik atau makan mee maggi goreng, biasanya kita akan ajak kawan-kawan. Kita tak ajak spouse kita, atau mak kita, atau ayah kita, kenapa yek?

Kawan-kawan Mak Lijah bertaraf antarabangsa. Bukan sahaja kerana kualiti mereka tetapi kerana ada dari mereka berada di luar negara dan mereka sentiasa bersedia menanti, menyambut dan melayan kita yang asing di negara itu. Kawan-kawan Mak Lijah juga rajin menjamu kawan-kawan. Masa itu, agenda yang penting ialah berjumpa dan bergurau-senda sambil bertukar-tukar pendapat. Bukan sangat tentang menu, atau lokasi, cuma ia adalah bonus bagi perjumpaan itu.

Mak Lijah sungguh berbangga mempunyai kawan sedemikian dan Mak Lijah bersyukur dipertemukan dengan kawan-kawan seperti itu.

Bila lagi nak berjumpa ya?

No comments: