Monday, March 29, 2004

Kenduri Kawin Zaman Ini - Bhg I

Mak Lijah berkesempatan menghadiri sebuah majlis perkahwinan hujung minggu lalu. Perkahwinan antara benua. Perkahwinan anak orang ternama.

Itu adalah kali pertama Mak Lijah menghadiri majlis perkahwinan antara benua walaupun seringkali membaca mengenainya dalam majalah Wanita mahupun Jelita. Sungguh menakjubkan. Sungguh interesting. Warna tema majlis itu adalh beige dan emas.

Majlis perkahwinan pada malam itu penuh dengan surprises bagi Mak Lijah yang agak kekampungan ini. Satu demi satu Mak Lijah ditakjubkan. Majlis bermula dengan perarakan masuk VIP. Itu tidaklah begitu menakjubkan. Yang menakjubkan ialah ibubapa pengantin yang sedondon memakai baju Melayu dan berkebaya biru (ibu bapa pengantin lelaki sudah berpisah dan bapanya mempunyai isteri baru). Pengapit pengantin lelaki adalah saudara kembarnya, memakai baju Melayu berwarna beige. Malahan keseluruhan rombongan pengantin lelaki, dari adik perempuan hinggalah kepada bapa saudaranya berpakaian Melayu.

Mak Lijah juga takjub dengan bunga manggar yang mengiringi mempelai. Ia tidaklah berbentuk berjurai-jurai dan berwarna-warni seperti yang biasa kita lihat di mana-mana kenduri, tetapi setiap batang manggar tu, adalah helaian daun-daun berwarna keemasan yang disusun jarang-jarang.

Pengantin yang berbaju keemasan amat secocok sekali. Wajah dan gaya kedua-duanya ibarat model yang terbit dari majalah, hasil tangan Radzuan Radzwil yang menawan sekali. Secara realitinya tak tahulah samada mereka secantik itu atau tidak.

Paluan kompang mengiringi pengantin hingga ke tengah dewan disusuli dengan lagu-lagu pengantin. Hati Mak Lijah tersentuh jua apabila pengantin disambut dengan salawat dan salam oleh Uztaz Nik.

Dan majlis merenjispun bermula....

No comments: