Thursday, March 04, 2004

Apa ada pada nama

Di tempat Mak Lijah dilahirkan terdapat beberapa nama yang sungguh unik. Kata mak Mak Lijah, ada sesetengah tu berkaitan dengan apa yang berlaku kepada individu itu ataupun dikaitkan dengan saudara/isteri/suami/bapa individu itu. Nama-nama itu adalah yang selain dari nama yang dipendekkan seperti Choh, Ya, Cha, Din, Sop, Dali, Yam, Zah, dsb. Pun begitu ada juga nama yang tak berkaitan langsung, tak ada korelasi, umpamanya Pak Ma'e Korea (dia tak pernahpun ke sana), Lan Cha-cha (pastinya dia tak pandai bercha-cha mahupun masak bubur tu), Mi Poro (nama sebenar Azmi) dsb.

Kawan-kawan Mak Lijahpun ramai yang mempunyai nama gelaran. Kadangkala nama gelaran ini begitu kukuh sehingga Mak Lijah tak ingat langsung nama sebenarnya. Pernah sekali Mak Lijah terpaksa meminta maaf kepada operator di suatu kementerian yang dihubungi kerana Mak Lijah terlupa nama sebenarnya. Mak Lijah dengan tersipu-sipunya terpaksa meminta bantuan kawan lain (yang Mak Lijah pasti nama penuh dia) di sebuah agensi lain untuk mendapatkan nama penuh kawan tersebut. Kuatnya pengaruh nama ini.

Nama-nama gelaran bagi kawan-kawan Mak Lijah dihadiahkan sesama kawan-kawan juga. Ada yang kerana identiti dia sendiri ataupun faktor lain. Ada sesiapa nak buat kajian?

Nama tempat-tempat di Malaysiapun banyak juga yang unik kerana ada yang bersifat katakerja dan katanama yang mempunyai makna dan bukan semata-mata nama khas, contohnya, Lubuk Paku, Hutan Melintang, Tanah Merah, Lumut, Utan Aji, Air Hitam, Jawi (di utara, masuk jawi bermakna berkhatan), Selekoh, Mambang di Awan, Pengkalan Kubur, Padang Serai, Pasir Puteh, Masjid Tanah, Lubuk Antu dan sebagainya. Meriahnya nama-nama tersebut.

No comments: