Monday, March 08, 2004

Perubahan

Sampai suatu ketika itu, tiba masanya untuk kita berubah. Kita perlukan perubahan untuk memajukan diri. Kalau katak kekal duduk di bawah domainnya seperti dalam peribahasa tu, maka dia akan mati seperti peribahasa tentang dia juga.

Kalau kita menjual pulut udang sepuluh sen sebiji dari sejak 30 tahun lalu, bila kita nak maju? Semua kos dah meningkat. Kelapa, walaupun ditanam di belakang rumah, tak boleh dimesin sendiri sebab tak ada mesin. Terpaksa pergi ke kedai, minta dimesinkan kelapa tu. Kena bayar upah. Harga minyak dah naik sejak 20 tahun lepas. Ini tak termasuk beras pulut yang kini makin sukar untuk diseludup dari Padang Besar. Harga cili? Aaahh... semerah-merahnya cili, merah lagi duit yang nak dihulurkan untuk beli cili. Kalau tanam sendiri, asyik dibuat tandas awam dek kucing sebelah. Kalau harganya macam tu dari dulu, penjual pulut udang itu kini ibarat mengadakan jamuan petang di gerainya saja. Buatlah suatu perubahan untuk kemajuan.

Kalau kita buat sesuatu kerja yang sama dan berulang-ulang sejak sedekad yang lalu, tak bosan ke? Kenapa tak berubah? Perubahan akan memberi kita nafas baru dalam bertugas. Perubahan akan memberi kita peluang untuk memperbaiki diri, dari lemah kepada mahir dalam sesuatu bidang, atau kalau dah mahir, mempelbagaikan kemahiran. Perubahan tu bagus. Perubahan akan memberi kita warna kehidupan, seperti tajuk lagu ini.

Tapi ada yang berpendapat bahawa dia tak boleh diubah kerana tak yakin dengan bakal pengganti yang tidak dikenali. Ataupun kerana dia terlalu bagus, kekalkan dia di situ dan kita "kerjakan" dia habis-habisan. Habis tu, mana kesudahannya?

Tapi apa pula akan berlaku kalau "Kasih Berubah"? Bahaya tu.....

No comments: