Sunday, March 07, 2004

Ikhlas tapi jauh

Apa sebenarnya maksud tu? Bila ada saja elemen "tapi" dalam sesuatu frasa, ia diandaikan mempunyai maksud di sebalik pernyataan itu. Kalau dikatakan "Dia kacak tetapi tidak cukup tinggi." Maka, "tidak cukup tinggi" dikatakan sesuatu yang negatif. Jadi, kalau dia "Ikhlas tapi jauh"... apa yang tersirat?

Bagaimana kita nak tahu kalau seseorang itu ikhlas? Kalau di musim bendera biru/merah-putih, hijau-putih, biru muda-putih dsb. ni, banyakkah keikhlasan yang ditaburkan?

Sekiranya seorang guru memuji anak muridnya kerana mencapai kecemerlangan dalam pelajaran, kita tahu dia ikhlas memujinya.

Jika ibu mertua memuji menantu perempuannya cantik, putih gebu, rajin mengemas, pandai memasak dsb., adakah terdapat "tetapi" yang tidak didengari lalu menjurus kepada persoalan keikhlasan pujian itu?

Mestikah pujian dari suami perlu ditapis sehalus-halusnya? Perlukah isteri sentiasa berasa syak wasangka akan pujian dari suaminya atau sekali-sekala sahaja? Adakah sang suami mengaku bahawa selama ini mereka tidak ikhlas dalam pujian mereka?

No comments: