Wednesday, March 31, 2004

Kenduri Kawin Zaman Ini - Akhir

Kek perkahwinannya setinggi tujuh tingkat. Masa dulu-dulu mana ada potong kek kawin? Kek pun tak der. Kalau adapun untuk hantaran purpose saja.

Kalau dulu, masa tengah makan setelah lauk dihidang, akan datanglah gadis-gadis genit membawa bakul yang berisi bunga telur untuk diedarkan kepada tetamu. Masa tu, memang betul yang dihadiahkan adalah bunga yang digubah dan, bertelur. Apa yang Mak Lijah dapat pada majlis tu? Tak adapun gadis-gadis genit pergi keliling meja menghadiahkan bunga telur. Kami dihadiahkan bekas comel (berwarna beige, pastinya) berisi sabun berbentuk hati dan kotak kecil berisi kek, yang mana telah siap diletakkan di atas meja siang tadi.

Dan apa yang tetamu VIP dapat selain dari dua benda itu? Miniature labu sayong berwarna keemasan yang diletakkan di dalam bekas kaca. Nampak begitu eksklusif sekali.

Kalau dulu-dulu, bila pergi kenduri kawin, biasanya kita diberi jangkawaktu, umpamanya dari pukul 12.00 tgh hingga 5 petang. Kita boleh pergi di antara waktu itu. Tetapi sekarang, mesti berada dan duduk di kerusi dalam dewan, sebelum pukul 8.00 malam kerana VIP akan masuk pukul 8.15 malam. Lebih senang begitu, sebab paling lama kena melayan tetamu adalah 3 jam saja lepas tu "wrap-up session".

Kalau dulu-dulu, bila pergi kenduri kawin, kita akan dibawa hidangan nasi dan lauk ke meja. Kalau kenal rapat dengan keluarga pengantin, siap boleh mintak tambah lauk lagi. Kat kampung Mak Lijah, lauk yang dianggap eksklusif ialah gulai nangka dan gulai ikan kering. Tapi sekarang, kena beratur untuk mengambil lauk dan nasi, buffetlah namanya. Alaaa... macam kenduri kat rumah Mak Lijah hari tu... Tapi malam tu, kami dihidang, tak payah beratur. Nama lauk yang menarik, dan kombinasi yang unik. Ada lauk Cina, India, Western dan tentulah Melayu.

Budaya ini bukanlah baru dalam kenduri kawin zaman ini. Budaya ini telah mula serap sejak kira-kira 10-15 tahun yang lalu dan khususnya jika kenduri dilangsungkan di tempat yang lain dari kediaman pengantin.

Begitulah antara al-kisah Kenduri Kawin Zaman Ini. Bagaimana dengan kisah kenduri kawin anda? Tak nak kongsi?

No comments: